EL CAMINO: A BREAKING BAD MOVIE (2019)

I El Camino – A Breaking Bad Movie får vi återigen träffa Jesse Pinkman (Emmy®-vinnaren Aaron Paul). Efter sin dramatiska flykt från fångenskap måste Jesse förlika sig med sitt förflutna för att kunna skapa någon slags framtid. Denna spännande thriller är skriven och regisserad av Vince Gilligan, skaparen av Breaking Bad.

Recension:
Denna recension och filmen vi recenserar innehåller spoilers för serien Breaking Bad så har du inte sett serien ännu och vill se den spoiler free rekommenderar vi att både vänta med filmen och med att läsa får recension om filmen tills efter du sett klart serien (som vi varmt rekommenderar att se också, den är riktigt bra!)

På Måndag 12/10-2020 är det dags för disc release av filmen El Camino: A Breaking Bad Movie här i Sverige och filmen tar ann där den hyllade serien avslutade. Walter White har just gjort en massaker där Jesse Pinkman (Aaron Paul) levt som slav och fånge under lång tid. I en svart El Camino med röda stripes rullar han iväg ut i frihet men efterlyst av polisen och jagad av hans tid i fångenskap och inre demoner har Pinkmans resa mot någon slags nystart just börjat.

I sann Breaking Bad anda lyckas filmens tempo både rulla fram långsamt och bygga upp en spänning och förväntan på samma gång. Trots att det är mycket som händer under en väldigt kort period känns filmen långt ifrån rörig och stressad, precis som vi minns serien med andra ord.

Och på tal om serien är filmen full av flashbacks som binder samman händelserna här med händelserna från tidsepoken i serien och då framförallt tiden Jesse Pinkman spenderade som slav och fånge.

Är det då ett krav att se serien innan man ger sig på filmen?

Nja, vi skulle nog säga att utan tvekan kommer filmen ha en djupare story för tittarna som sett serien innan och vi rekommenderar verkligen att kika igenom serien först men dyker du in i filmen ”oförberedd” är det ändå tillräckligt många pusselbitar som går att koppla med flashbacks för att få en känsla för filmen och inte sitta helt frågandes. Det kommer dock finnas en del flashbacks som inte kommer att förklara sig själv och ett par som man rent av kanske inte förstår är en flashback. Ett tips här för dem som dyker in i filmen direkt – klipp med Jesse utan ärr i ansiktet är pre-filmen och pre-fångenskapet i seriens slut.

Vi fortsätter med filmen:
Utan tvekan är det enligt känslan i filmen som matchats med hur vi upplevde tempot och känslan av serien som är filmens starkaste sida. Att spinna vidare från en serie och baka in fortsättningen i en film är inte alltid så lätt, det blir ofta inte riktigt samma sak och dessutom är storyn en känslig punkt. Här har man förvaltat storyn bra. Det fanns inget måste i att behöva gå vidare med Jesse Pinkman men utrymmet fanns där och filmen känns inte förhastad, utan tvärtom genomarbetad och roligt att vi ser en del andra bekanta roller också.

På Blu-ray utgåvan som vi har kikat på får vi en ljudmix i DTS HD Master Audio 5.1 utförande. Ljudet levereras tydligt och rent, dialogerna är lätta att höra och volymen är jämn över hela filmen. Vi har några explosioner och pistolskott som smäller av med hyfsat tryck och intrycket över lag blir klart godkänt utan att något specifikt sticker ut som lite extra härligt.

Bilden har lite mer att bjuda på. Färgerna kommer fram väldigt naturligt, speciellt scenerna i dagsljus och skärpan är hög. Det resulterar i en väldigt crisp bild som upplevs väldigt detaljrik på sina håll och är bra exempel på hur bra en blu-ray kan prestera. Självklart hade vi fått önska hade vi velat se en release i 4K med Dolby Atmos ljud men realistiskt känns det inte som vi hade fått ut så mycket mervärde i det på just denna film.

På tal om mervärde kom vår Blu-ray med en del bonusmaterial i form av kommentarer, gag reel, deleted och extended scenes men också  ”Making El Camino” som var mycket intressant och hela 28 minuter lång – väl värd en titt efter filmen!

Avslutningsvis kan vi inte lämna denna review utan att nämna Robert Forster som har rollen som Ed, en äldre man som bakom sin fasad som dammsugar-försäljare är specialist på att städa bort spår och ge personer en ny start under en ny identitet mot betalning. I El Camino återbesöker han sin roll som Ed och sorgligt nog gick han bort för ett år sedan imorgon, 11/10-2019 vilket också var releasedatumet för filmen på Netflix och utvalda biografer.
Han har en liten roll i filmen som görs väldigt bra och hjälper till att binda ihop storyn på ett fint sätt.

Ratings:

Picture: 4/5
 Sound: 3/5
 Story: 3.5/5

På Disc:
Blu-Ray
hos CDON eller Discshop
DVD hos CDON eller Discshop

Specifikation
Original titel: El Camino: A Breaking Bad Movie
Svensk titel: El Camino: A Breaking Bad Movie
Recenserad på: Blu-ray
Genre: Action, Crime, Drama
Språk: Engelska
Undertext: Danska Finska Norska Svenska Danska Finska Norska Svenska
Regissör: Vince Gilligan
Skådespelare: Aaron Paul, Jonathan Banks, Matt Jones, Jesse Plemons, Robert Forster, Bryan Cranston, Charles Baker, Scott MacArthur, Todd Terry, Julie Pearl, Larry Hankin, Tom Bower, Gloria Sandoval, Tess Harper, Michael Bofshever, Danielle Todesco,  Gregory Steven Soliz m.fl.
Ljud: DTS HD MA 5.1
Bild: Widescreen (2.39:1)
Speltid (min): 122